2. 10. 2009

diplomka 2002


Absence odpovídajících dětských ochranných masek ve skladech civilní obrany v České republice mě natolik oslovila, že jsem se rozhodl zaměřit se právě na tuto problematiku.
Zajímavým se mě jevila i skutečnost, že nasazení takových prostředků v praxi bývá spojeno s nestandartními a mnohdy, nebo právě převážně stresovými situacemi, kdy v chaosu a bez jasných nalinkovaných osnov řeší každý sám za sebe záchranu svého zdraví, někdy dokonce života. Natož potom když se jedná o děti. Staré lícnice, které ve skladech v tak nevalném stavu leží svým vzhledem spíše odpuzují a nedokážu si představit, jak si na smrt vyděšené dítě nasazuje na hlavu odpudivou věc s pocitem, že až si „to" řádně upevní, bude dobře - lépe.
Při vyučování, kde se najednou ozve hlášení opravdového poplachu se i zkušená pedagožka musí sama přesvědčovat a ujišťovat, jak danou situaci řešit, jak danou situaci usměrňovat, jak ji vlastně zvládnout. Zamýšlel jsem se neustále dokola, zda v takové chvíli pomůže tak nepodstatná věc, jedná-li se o záchranu života. Design. Tvar produktu. Nemyslím tím ani otázku funkčnosti, protože ta se v tuto chvíli zdá být po tento konkrétní případ bezpředmětnou, na co by se také nefunkční masky vyráběly… Zamýšlel jsem se nad psychologií situace. Jak jsem již předeslal, nebudí důvěru věc ošklivá, byť nám očišťuje zamořený vzduch, který dýcháme.
Samozřejmě jsem možná zbytečně předběhl a vyvolal rovnou ve školních lavicích poplach, protože existuje námitka, že i tvary staré nebo jakékoliv obecné dětské lícnice nejsou důležité, když se dokonale zvládne nacvičit zacházení s maskou. ale i to samotné nacvičení, tato prevence proti chaosu v nepředvídaných situacích jistě půjde snáze, když se bude provádět s jednoduše vyhlížejícím, sympaticky barevným a tvarem neagresivním ochranným prostředkem. Sám si nedokážu představit, čemu by povolání designéra mělo být více nápomocno, než zabývat se takovými tématy. Proto jsem po Konzultaci s vedením ateliéru vybral toto téma a oslovil výrobce ochranných masek u nás, Gumárny Zubří a.s.
Prvotní idea, vypracovat diplomovou práci na téma dětské ochranné masky, se setkala v Gumárnách Zubří s neočekávaným pochopením. Nutné bylo vyjasnit si kritéria na vypracování takového tématu, která zněla vypracovat po technologické stránce vyrobitelný návrh svěžích a neokoukaných tvarů jaké na trhu ochranných lícnic převládají, s přihlédnutím na již zmíněnou psychologickou stránku problému.
Samotný výrobek by měl být určen dětské populaci od 6ti do 15ti let. Řešení jakéhokoliv návrhu pro věkové rozmezí 8mi roků právě ve školním věku, v sobě skýtá větší komplikace. Mentální vyspělost například 6ti letého a 14ti letého dítěte, mnohdy procházejícího už obdobím puberty je natolik odlišná, že jedním z hlavních faktorů při vymýšlení koncepce byla samotná tvarová neutralita. Vytvořit harmonický, ničím zbytečným nerušící tvar, splňující extrém malého děvčátka s panenkou, dospívající slečny nebo vulgárně mluvícího výrostka, dokončujícího povinnou školní docházku.
Mělo se jednat o masku s polomaskou s možností přijímání tekutin. To se navenek projevuje přítomností gumové hadičky pro příjem tekutin a otočného ventilku, pouštícího tekutinu do úst. podobně jako např. u masky Bssmo-4 Gumáren Zubří.
Po konzultaci s dětským psychologem vyplynula na povrch další skutečnost, která přispěla výraznou měrou o konečném tvaru masky. Mnoho dětí v tomto věku trpí klaustrofobií. U většiny z nich to netrvá dlouho a v období puberty tato pomine. Já jsem se na základě toho zvolit co možná největší plochu zorníku. Inspirací mě při tom byla ochranná maska „Futura“ od německého výrobce Dräger.
To, jakým způsobem změnit charakter masky pro daný věk (jinak by měla působit pro 6ti, jinak pro 14ti leté dítě). Různý charakter a celkový Dojem z finálního designu, změnit jednoduše jen použití jiných barevných odstínů, mě připadalo pro takové řešení málo, proto jsem od počátku uvažoval o nějakém dílu, vyráběném v různých, jak už výše zmíněných barevných variantách, tak i v drobném odlišení tvarovém. Doplnil by celkový dojem masky pro jednotlivý věk (do této chvíle není známo, kolik se v případě, že maska půjde do výroby produkovalo velikostí).
Celý průběh práce jsem konzultoval s fundovanými odborníky z vývojových oddělení Gumáren Zubří a.s. Ti mě poskytli cenné rady a informace z oblasti navrhování a konstrukce ochranných masek, které jsem pak mohl plně využít při řešení vlastního návrhu dětské masky. Tímto jim za to děkuji.





Žádné komentáře:

Okomentovat